طرز تهیه پنکیک به چندین روش
نوشته شده توسط : زلال احمدی

مواد لازم:

آرد: یک پیمانه

شیر: یک پیمانه

کره: ۳۰ گرم

شکر: یک قاشق غذاخوری

تخم مرغ: یک عدد

بیکینگ‌پودر: یک قاشق مرباخوری

نمک: به مقدار بسیار کم

طرز تهیه پنکیک ساده :

مرحله اول:

آرد، بیکینگ پودر، نمک و شکر را در کاسه بزرگی با هم مخلوط کنید. این مواد را میتوانید از قبل آماده و در شیشه یا ظرف در بسته نگهداری کنید.

مرحله دوم:

در کاسه دیگری، یا در پارچ آب تخم مرغ را بشکنید و کمی با چنگال بزنید. سپس شیرو کره ذوب شده را به آن اضافه کنید و هم بزنید.

مرحله سوم:

وسط مواد خشک را باز کنید تا یک حفره ایجاد شود. سپس مواد تر را داخل آن بریزید و هم بزنید فقط در حدی که مواد خشک و تر با هم مخلوط شوند (بیش از حد هم نزنید چون پنکیک ها سفت میشوند). داخل مایه گلوله های کوچک باقی میماند که ایرادی ندارد.

مرحله چهارم:

تابه ای را روی شعله قرار دهید تا داغ شود. زمانی تابه آماده است که وقتی یک قطره آب روی آن میپاشید جز جز کند و سریع بخار شود. حال، با استفاده از دستمال حوله ای یا قلموی سیلیکونی کف تابه را با کمی روغن یا کره چرب کنید یا از اسپری روغن استفاده کنید.

مرحله پنجم:

با ملاقه حدود 1/4 پیمانه از مایه را در یک نقطه کف تابه بریزید. مایه خود به خود پخش میشود و به شکل یک دیسک گرد در می آید. این کار را تکرار کنید تا تابه پر شود. بین پنکیک ها باید یکی دو سانت فاصله باشد.

مرحله ششم:

وقتی یک طرف سرخ شد و روی پنکیک حباب مشاهده کردید آن را برگردانید (2-3 دقیقه بعد). یکی دو دقیقه دیگر صبر کنید تا طرف دیگر پنکیک هم به رنگ قهوه ای روشن در بیاید.

این مقدار مواد حدود 8 عدد پن کیک به شما میدهد. روی پنکیک کره بمالید و آن را با مواد دلخواه خود تزیین و سرو کنید. نوش جان!

نکته ها:

1- میتوانید مواد خشک را از قبل با هم مخلوط کنید و هر وقت خواستید مواد تر را با آن مخلوط کنید.
2- برای ریختن مایه در تابه راه های مختلفی وجود دارد. مثلاً میتوانید مواد را با قیف داخل یک بطری بریزید وبا تکان دادن بطری آنها را مخلوط کنید. بعد هم خیلی راحت با خم کردنش، مواد را داخل تابه بریزید. یا اینکه مایه را مستقیماً در پیمانه ی اندازه گیری (که شبیه پارچ آب است) یا در پارچ آب کوچک درست کنید تا راحت تر آن را در تابه بریزید.

3- پیشنهاد میکنم حتماً کمی کره روی پنکیک داغ بمالید. چون طعمش را عالی میکند.

4- اگر تا زمانی که همه پنکیک ها را درست کردید، اولی ها کمی سرد شدند، آنها را در فر یا مایکروفر یا روی شعله غیر مستقیم داغ کنید.

5- پنکیک را با چی بخوریم؟ کره و شیره رایج ترین ترکیبی هستند که با پنکیک استفاده میشوند. شما میتوانید از کره و عسل یا مربا هم استفاده کنید. همچنین از خامه یا پودر قند همراه با میوه های مختلف (به ویژه انواع توت) میتوان استفاده کرد.

 

طرز تهیه پنکیک برای صبحانه‌ای اسطوره‌ای

طرز تهیه پنکیک می‌تواند صبحانه‌ای ساده و سریع و خوشمزه را برای شما فراهم کند. پنکیک به‌سادگی درست می‌شود و نیاز به مواد اولیه‌ی خاصی ندارد. شما می‌توانید به‌راحتی پنکیک را جایگزین نان کنید و به‌همین دلیل، گزینه‌ای بسیار مناسب و جذاب برای زمانی است که برای صبحانه نان تازه ندارید. با نگاهی گذرا می‌توانید پنکیک را در منوی صبحانه‌ی بسیاری از کافه‌های نزدیک‌تان پیدا کنید؛ بنابراین اگر حوصله‌ی آشپزی و پیروی از طرز تهیه پنکیک زیر ندارید، می‌توانید با چند کلیک ساده آن را از اسنپ‌فود سفارش دهید.

 

پنکیک، غذایی به‌قدمت اساطیر

برخلاف تصور بسیاری از ما، پنکیک یک شیرینی مدرن نیست؛ پنکیک قدمتی تاریخی دارد و دنبال‌کردن ردپای آن ما را به زمانی دورودراز می‌برد و شما برای رسیدن به جایی‌که این ردپا در تاریخ محو شود باید صبور باشید.

تاریخچه‌ی بسیار مختصر پنکیک

قدیمی‌ترین یافته‌ی علمی درباره‌ی پنکیک قدمت آن را به ۵۳۰۰ سال پیش می‌رساند. در سال ۱۹۹۱ بود که جسد یخ‌زده‌ای در کوه‌های آلپ پیدا شد. این جسد اوتسی (Otzi) نام گرفت. اوتسی کهن‌ترین مومیایی پیداشده در اروپاست. این مومیایی طبیعی به ۵۳۰۰ سال پیش بازمی‌گردد. نکته‌ی جذاب اینجاست که دانشمندان با بررسی محتویات معده‌ی اوتسی دریافتند که او پیش از مرگ نانی با ترکیبات و طرز تهیه‌ پنکیک امروزی خورده بوده است.

یکی از جذاب‌ترین روایت‌ها درباره‌ی پنکیک به شاهکار حماسی یونان باستان،  اودیسه هومر، بازمی‌گردد. در اودیسه‌ی هومر آشیل و آژاکس و اودیسه، سه اسطوره‌ـ‌خدای یونانی، بر سر پنکیک رقابت می‌کنند. هر یک از آن‌ها بدن خود را با روغن چرب می‌کند. آن‌ها به‌سمت هم پنکیک پرتاب می‌کنند و پنکیک روی زمان هر کسی که بیشتر بماند او برنده است؛ در این رقابت آشیل پیروز می‌شود.

دستور طرز تهیه پنکیک در قدیمی‌ترین کتاب آشپزی رومی‌ها، آپیسیوس، ثبت شده است. این دستور تفاوت چندانی با طرز تهیه پنکیک امروزی ندارد.

از قرن یازدهم پنکیک به یک خوراکی مسیحی تبدیل می‌شود. مسیحیان چهل روز قبل از عید پاک را روزه می‌گیرند و به‌مدت چهل روز از خوردن غذاهای حیوانی پرهیز می‌کنند؛ از همین رو، یک روز قبل از این ایام مقدس، آن‌ها تمامی لبنیات موجود در خانه را جمع می‌کنند و با آن پنکیک می‌پزند.

شاید برایتان جالب باشد که نام پنکیک چهار بار در آثار شکسپیر تکرار شده است.

رسوم پنکیک

رسم‌ها و جشن‌های متنوعی دوروبر پنکیک شکل گرفته است. یکی از این رسوم به همان سنت قبل از عید پاک بازمی‌گردد. مسیحیان تا لحظه‌ی به‌صدادرآمدن زنگ کلیسا به پخت پنکیک ادامه می‌دادند. آنان با شنیدن صدای زنگ، پیشبند آشپزی پوشیده و تابه‌ی پنکیک دردست به‌سمت کلیسا می‌رفتند. همین رسم حتی مسابقه‌ی دویدن با تابه‌ی پنکیک و پیشبند آشپزی را رقم زد.

از دیگر رسوم پنکیک برگرداندن پنکیک با پرتاب آن از توی تابه و گرفتن آن است. برنده کسی است که پنکیک را بلندتر پرتاب کند و بتواند آن را سالم و پشت‌وروشده روی کف تابه بگیرد.

 

طرز تهیه پنکیک شکلاتی

مراحل تهیه پنکیک کاکائوی یبسیار خوشمزه:

ابتدا شکر، تخم مرغ و وانیل رو با همزن برقی میزنیم تا کرم رنگ و کش دار بشه.
بعد کره که بهتره آب کرده باشیمش و شیر رو به مخلوط تخم مرغمون اضافه کرده و با همزن دستی فقط در حد مخلوط شدن میزنیمشون.
پودر کاکائو رو هم اضافه کرده و باز با همزن دستی مواد رو مخلوط میکنیم.

در مرحله آخر بیکینگ پودر و آرد رو که الکش کردیم کم کم به مایه اضافه کرده و مواد رو هم میزنیم. مخلوط باید در حدی غلیظ بشه که وقتی داخل ماهیتابه میریزیمش نه به قدری غلیظ باشه که یه جا بمونه و خودشو باز نکنه و نه به قدری رقیق باشه که کاملا پخش بشه پس ممکنه به کل آرد احتیاج نشه یا اینکه کمی بیشتر احتیاج داشته باشه.

حالا یه ماهیتابه رو روی دمای ملایم گذاشته تا داغ بشه و بعد از مخلوط یه ملاقه سرخالی برداشته و داخل ماهیتابه میریزیم.

در ماهیتابه در تمام مراحل پخت پنکیک باید باز باشه. وقتی کم کم پنکیک شروع به حباب زدن کرد و روش کمی خودشو گرفت موقع برگردوندنشونه.

حالا پنکیک هارو برمیگردونیم تا هر دو طرفشون بپزه. دقت کنین تا حتما از ماهیتابه‌های کاملا نچسب استفاده کنیم و احتیاجی به چرب کردن کف ماهیتابه هم نیست.

حالا پنکیک کاکائویی ما حاضره و میتونیم با انواع میوه‌ها و خامه نوش جون کنیم …

 

طرز تهیه پنکیک سیب و میوه

شما می‌توانید پنکیک‌ها را با انواع میوه تزئین کنید. طرز تهیه پنکیک میوه تفاوت چندانی با پنکیک ساده ندارد. فقط کافی است بین پنکیک‌ها برش‌های میوه قرار دهید.

اگر دوست داشتید می‌توانید سیب را به‌صورت نازک و افقی برش بزنید و سپس هسته‌ی سیب را از آن جدا کنید. برش‌ها را در مقدار کمی دارچین بغلطانید. سپس برش نازک سیب را داخل مایه‌ی پنکیک بیندازید و آن را بیرون بیاورید و کمی تفت دهید و با فاصله‌ای اندک مایه‌ی پنکیک را با قاشق غذاخوری یا اسکوپ بستنی روی آن بریزید و باقی مراحل قبل را طی کنید.

شما می‌توانید این کار را با دیگر میوه‌های دلخواه‌تان هم انجام دهید. طبیعتاً افزودن دارچین یا هر چاشنی دیگر بنا به صلاحدید خودتان است.

 

چند راز کوچک درباره‌ی طرز تهیه پنکیک

  • بعد از آماده‌شدن پنکیک می‌توانید مقداری کره روی آن بمالید؛ طعم دلچسبی به پنکیک شما خواهد داد.
  • کف تابه را با کره چرب نکنید؛ کره به‌سرعت می‌سوزد.
  • از هم‌زدن زیاد مایه‌ی پنکیک خودداری کنید؛ هم‌زدن زیاد مایع پنکیک شما را سفت خواهد کرد. پنکیک باید نرم و اسفنجی باشد.
  • شما می‌توانید به‌جای شیر از ماست یا شیر سویا هم استفاده کنید.

 

منبع: drinky.food




:: بازدید از این مطلب : 121
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 4 آذر 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: